W sprzedaży dostępne są dwa podstawowe typy ogumienia dedykowanego ciężkim pojazdom przeznaczonym do pracy w terenie, na roli. Są to diagonalne i radialne opony rolnicze, które różnią się od siebie nie tyle wyglądem zewnętrznym, ile wewnętrzną konstrukcją nadającą im specyficzne właściwości. Co charakteryzuje oba rodzaje opon i jakie są ich główne zastosowania?
Co to są opony radialne?
We wnętrzu większości opon pneumatycznych znajdziemy specjalną osnowę bazującą na stalowych niciach, które wzmacniają gumę i nadają konstrukcji pożądaną sztywność. Dzięki osnowie opona zachowuje nadany jej przez producenta kształt, nawet wówczas, gdy nie jest napełniona powietrzem. W rolniczych oponach radialnych druty osnowy nie przeplatają się, lecz tworzą kordy ułożone równolegle do osi czoła opony. W celu zapewniania większej stabilności całej konstrukcji stosuje się dodatkowe opasania i wzmocnienia z tkanin. Zdecydowana większość dostępnych na rynku opon dedykowanych pojazdom osobowym i ciężarowym to właśnie opony radialne. W sprzedaży dostępne są również radialne opony rolnicze do zastosowań specjalnych, przede wszystkim do szybkiej jazdy po utwardzonych nawierzchniach. Opony radialne stosuje się m.in. w przyczepach o dużym udźwigu, przeznaczonych do transportu płodów rolnych na większe odległości po utwardzonych drogach publicznych, ale spotkamy je również w wielu nowych ciągnikach rolniczych.
Co to są opony diagonalne?
W trudnych warunkach terenowych, gdy poruszamy się z mniejszą prędkością, alternatywą dla rolniczych opon radialnych jest ich wersja diagonalna. W oponach diagonalnych kordy stalowe (ewentualnie nylonowe) układane są w naprzemiennych, przynajmniej dwóch warstwach, stąd tego typu opony niekiedy nazywa się krzyżowymi. Taka konstrukcja sprawia, że opony są sztywniejsze i mniej podatne na odkształcenia. Przy pracy w trudnym terenie jest to dużą zaletą. Gdy w grę wchodzi łatwość manewrowania czy komfort jazdy, duża sztywność opony staje się wadą. Opony diagonalne to dziś przede wszystkim opony rolnicze, ewentualnie stosowane w pojazdach budowlanych i samochodach terenowych. Dzięki dużej sztywności takie opony są trwalsze, bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.
W nowoczesnych ciągnikach rolniczych zdecydowanie częściej stosuje się rolnicze opony radialne, które stawiają mniejsze opory podczas toczenia, zapewniają lepszą przyczepność i wyższy komfort jazdy po utwardzonych nawierzchniach. W starszych ciągnikach oraz w nowych maszynach przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach terenowych wciąż stosuje się jednak ciężkie, ale niezwykle wytrzymałe opony diagonalne.