Od 2002 roku niemiecki koncern pracuje nad samochodem, który paliłby właśnie ni mniej, ni więcej a 1 litr paliwa na 100 km.

Po 11 latach prac Niemcy prezentują nam gotowy do produkcji pojazd, który spełnia te założenia. Nazywa się XL1 i od razu ustanawia kilka światowych rekordów. Nie tylko tych dotyczących minimalnego spalania. Dla producenta to bardzo prestiżowy projekt, udowadniający, że potrafi zbudować najoszczędniejszy pojazd na świecie.

Sylwetka tego pięknego auta została dopracowana w tunelu aerodynamicznym i wygląda na to, że tak naprawdę podyktował jej kształt. Najbardziej wartościowa okazała się kropla wody i to ją właśnie przypomina XL1. Samochód może się pochwalić wymiarami: 3,88/1,66/1,15 m (dł./szer./wys.). Pojazd jest krótszy od VW Polo i sporo niższy od Porsche Boxstera. Kluczem do sukcesu związanego z niskim spalanie jest niewątpliwie waga – XL1 wykonany jest z materiału CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer), czyli włókna węglowego wzmacnianego polimerami, powstałego w procesie nazwanym RTM (Resin Transfer Moulding).

Dzięki temu cały pojazd waży 795 kg, z czego tylko 184 kg przypada na stal i żelazo. Kolejny efekt odchudzania to montaż szyb wykonanych z poliwęglanu. Oczywiście nie mogło w aucie zabraknąć opon o niskich oporach toczenia. Czas na kolejny rekord, czyli tytuł najbardziej aerodynamicznego, produkowanego samochodu w historii z wynikiem Cd 0,189.

XL1 to hybryda typu plug-in. Tworzą ją 2-cylindrowy  motor 0.8 TDI powstały z podziału na pół jednostki 1.6 TDI. VW XL1 dysponuje mocą 48 KM i 120 Nm momentu obrotowego. Do tego dochodzi elektryczna jednostka z mocą 27 KM i 140 Nm. W sumie do dyspozycji kierowcy jest 69 KM i 140 Nm. Napęd na tylne koła przekazywany jest poprzez 7-stopniową skrzynię DSG.

Według producenta 100 km/h pojawia się na liczniku po 12,7 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 160 km/h. Spalanie ma wynieść tylko 0,9 l/100 km. W razie potrzeby można pojechać tylko przy użyciu energii elektrycznej, z zasięgiem wynoszącym 50 km.  Kiedy zobaczymy t cudo? VW XL1 swą światową premierę mieć będzie podczas Salonu Samochodowego w Genewie (7-17.09). Jak na razie nie wiadomo ile powstanie egzemplarzy, ani jaka będzie cena auta.