Zajmowaliśmy się kiedyś najdroższymi samochodami na świecie. Numerem jeden okazał się Maybach Exelero o wartości 8 mln dolarów. Tamten ranking tyczył się jednak nowych pojazdów, ewentualnie tworzonych na specjalne zamówienie. Tym razem przedstawimy najdroższe auta świata zakupione na aukcji.

1967 Ford GT40 Lightweight – 11 milionów dolarów

W pierwszej połowie lat 60. absolutnym hegemonem w wyścigach samochodowych była firma Ferrari. Ford postanowił rzucić wyzwanie włoskiej marce, tworząc model GT40. Pojazd ten został zwycięzcą aż w czterech edycjach wyścigu Le Mans. Do dziś przetrwały tylko dwa egzemplarze specjalnej edycji Lightweight. Auto to zasilane jest silnikiem V8 osiągającym około 440 KM. Pojazd z numerem bocznym „40” brał udział w wyścigu na torze Spa w roku 1967; wykorzystany został także w filmie Le Mans ze Stevem McQueenem. Dziś jest w znakomitym stanie technicznym. To między innymi sprawiło, że na aukcji w 2012 roku sprzedany został za 11 milionów dolarów!

Mercedes-Benz 540K Spezial Roadster – 11,7 miliona dolarów

Kiedy w 1936 roku Mercedes-Benz zaprezentował podwozie 540K, od razu pojazd ten przypadł do gustu miłośnikom dobrego stylu. Na tym podwoziu produkowano wersje zarówno jako kabriolet, coupé, jak i limuzynę. Zdaniem wielu ekspertów i fanów motoryzacji 540K Roadster pozostaje do dziś jednym z najpiękniejszych samochodów z nadwoziem otwartym. Do wybuchu II wojny światowej stworzono jedynie 58 sztuk tego pojazdu. Rekordowy został sprzedany w sierpniu 2012 roku za 11,7 miliona dolarów. Warto dodać, że przed aukcją posiadał on jedynie trzech właścicieli i niezbyt duży przebieg.

Ferrari 250 Testa Rossa – 12,4 miliona dolarów

Ferrari 250 Testa Rossa to jeden z legendarnych pojazdów włoskiej marki. Zaopatrzony został on w silnik V12 3,0 litra o mocy 304 KM. To właśnie między innymi o tym modelu była mowa w odniesieniu do hegemonii Ferrari w wyścigu 24h Le Mans na przełomie lat 50. i 60. Wyprodukowano jedynie 34 sztuki tego modelu, a rekordowo sprzedany był numerem czwartym. Do dziś wszystkie modele z tej serii i kilku późniejszych osiągają astronomiczne kwoty na rynku.

Ferrari 340/375 MM Berlinetta Competizione – 12,81 miliona dolarów

Ferrari 340/375 był wyjątkowym modelem, który powstał w latach 50. z myślą o wyścigach samochodowych. Stworzono kilka jego wersji, a opisywany model był zaledwie jednym z czterech egzemplarzy. Brał on udział w takich wyścigach, jak 24h Spa, Panamericana, Pescara. Został specjalnie poddany modyfikacjom, dzięki czemu jego oryginalny silnik powiększył się z 4,1 litra do 4,5 litra pojemności. Posiada on moc 340 KM. W 2013 roku sprzedany został za ponad 12,8 miliona dolarów.

Ferrari 250 LM – 14,3 miliona dolarów

Na kolejnej pozycji uplasowało się nie co innego, jak kolejny pojazd Ferrari. Model 250 LM w porównaniu do poprzedników nie prezentował się aż tak stylowo, jednak zaledwie jego 32 sztuki wystarczyły, by też był traktowany niczym biały kruk. Stworzony został jako pojazd wyścigowy i do 1974 roku pełnił taką rolę, odnosząc sporo sukcesów na całym świecie. Od tamtego czasu zmieniał jedynie właścicieli, którzy traktowali go bardziej jako część kolekcji. Kiedy w 2013 roku sprzedano go za 14,3 miliona dolarów, na jego liczniku widniało jedynie 16 tysięcy przejechanych kilometrów.

Ferrari 250 Testa Rossa 1957 – 16,4 miliona dolarów

Znów Ferrari i do tego ponownie model 250 Testa Rossa. Został on zbudowany w 1957 roku jako prototyp całej serii. Posiadał przez to w sobie silnik z modelu 250 GT. Pojazd ten jest o dziwo powypadkowy, albowiem w 1958 roku zaliczył na jedynym z torów poważną kraksę, która zakończył się także pożarem. Trafił na gruntowny remont do Ferrari, dzięki czemu prezentuje się dziś niczym prosto z fabryki. W 2011 roku to Ferrari sprzedane zostało za blisko 16,4 mln dolarów.

Ferrari 375-Plus Spider Competizione – 18,4 miliona dolarów

I kolejne Ferrari! W 1953 roku Ferrari 375MM zostało stworzone specjalnie na życzenie Enzo Ferrari. To było jednak za mało, dlatego stworzono dodatkowo Ferrari 375-Plus Spider Competizione. Zaopatrzone zostało ono między innymi w silnik V12 4,9 litra o mocy 347 KM. Było to zdecydowanie najpotężniejsze Ferrari na rynku. Przez kilka lat brało udział w najsłynniejszych wyścigach na całym świecie. W czerwcu 2014 roku model ten sprzedany został za 18,4 mln dolarów.

Ferrari 275 GTB/C Speciale – 26,4 miliona dolarów

Co na kolejnym miejscu? Oczywiście Ferrari. Model 275 GTB/C Speciale z 1964 roku to kolejny na rynku biały kruk. Wersja Speciale znacząco różni się od klasycznego 275 GTB. Zastosowano w nim między innymi lekkie aluminiowe nadwozia oraz mocne 320-konne silniki V12 3.3 Wyprodukowano jedynie 3 egzemplarze tej wersji. Niestety auto nie otrzymało homologacji w klasie GT, przez co nie mogło startować w najważniejszych wyścigach. Inny egzemplarz po modyfikacjach otrzymał jednak homologację, przez co wziął udział w wyścigu 24h Le Mans, gdzie wyśrubował niepobity do dziś rekord dla aut z silnikiem z przodu.

Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider Scaglietti – 27,5 miliona dolarów

Czy to nie staje się powoli nudne? Kolejne Ferrari w naszym zestawieniu, a to jeszcze nie koniec! Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider stworzony został dla Luigiego Chinettieggo, ówczesnego dilera Ferrari w Stanach Zjednoczonych. Pojazd zbudowano w 1966 roku. Stanowił on drogową wersję wyścigowego modelu 275 GTB/C, o którym pisaliśmy wcześniej. Jako dwudrzwiowe coupé robił ogromne wrażenie! Otrzymał silnik o pojemności 3,3 litra, z mocą 300 KM. Przez ponad 40 lat znajdował się jedynie w rodzinnych rękach. Kiedy jednak został już oddany na aukcję, cena była oszałamiająca!

Mercedes-Benz W196 R – 29,6 miliona dolarów

Wreszcie nie Ferrari! Słynna Srebrna Strzała była pojazdem rewolucyjnym w latach 50., dzięki któremu Mercedes powrócił do świata Formuły 1, a także ją zdominował. W sezonie ’54 Juan Manuel Fangio, prowadząc ten bolid, zdobył tytuł Mistrza Świata F1. Model ten na 12 wyścigów, w których startował, aż 9-krotnie mijał linię mety jako pierwszy. Niestety w 1955 roku doszło do wypadku z udziałem Mercedesa na torze w Le Mans, gdzie zginęły 83 osoby, a 120 zostało rannych. Po tym wydarzeniu Mercedes aż do 1987 roku wycofał się z rywalizacji. Sprzedana Srebrna Strzała jest jednym z 10 zachowanych egzemplarzy, dlatego cena blisko 30 milionów może nie dziwić.

Bugatti Type 57SC Atlantic – ponad 30 milionów dolarów

Drugim co do wartości pojazdem na świecie jest Bugatti Type 57SC Atlantic z 1936 roku. Jest to samochód, który w tamtym okresie wyróżniał się niezwykle oryginalnym i futurystycznym wyglądem. To piękne coupé wyposażone zostało w silnik o mocy 210 KM, dzięki czemu rozpędzało się nawet do 200 km/h, co na tamte czasy było sporym wyczynem. Wyprodukowano zaledwie 3 sztuki tego pojazdu. W 2010 roku został najdrożej sprzedanym samochodem, którego cena nie jest dokładnie znana. Wiadomo jedynie, że wyniosła ponad 30 milionów. Nie jest to jednak rekordzista!

Ferrari 250 GTO – 38,1 miliona dolarów

Rekordzistą na naszej liście nie może być nic innego, jak Ferrari. W 2014 roku model Ferrari 250 GTO sprzedany został za 38 115 000 dolarów! Model ten napędzany jest trzylitrowym, 12-cylindrowym silnikiem o mocy ponad 300 KM. Ponadto bardzo dobre osiągi zawdzięcza specjalnej aerodynamicznej sylwetce. Wyprodukowano niewiele ponad 30 egzemplarzy. To obecnie najbardziej pożądane auto na świecie. Cena ponad 38 milionów dolarów to rekord pod względem oficjalnych aukcji. W zeszłym roku wypłynęła informacja, że taki sam model w prywatnej transakcji sprzedany został za 52 miliony! Istne szaleństwo.