Choć obecnie w wiele zakątków świata bez problemu dotrzemy liniami lotniczymi, to jednak kolej nadal cieszy się sporym uznaniem. Istnieje wielu miłośników pociągów, którzy uwielbiają w taki sposób przemieszczać się po krajach, jednocześnie zwiedzając je przez okna wagonów. Na świecie znajdziemy także najbardziej luksusowe pociągi, które same w sobie stanowią atrakcję turystyczną oraz okazję do niezapomnianej podróży. Oto kilka z takich linii kolejowych.

Venice-Simplon Orient Express

To prawdopodobnie najbardziej znana trasa kolejowa na świecie. Spopularyzowana dzięki powieści Agathy Christie od dziesięcioleci cieszy się niezwykłym zainteresowaniem podróżnych z całego świata. Pierwotna trasa o długości 2880 km wiodła z Paryża do Konstantynopola, a pierwszy skład wyruszył w 1883 roku. W 1982 milioner James Sherwood założył prywatną spółkę Venice-Simplon Orient Express, która zakupiła zabytkowe wagony Wagon-Lits z lat 20. i 30. XX wieku, po czym przywróciła im dawną świetność. Co roku linia ta uruchamia kilka różnych połączeń. Raz w roku można odbyć tygodniową wycieczkę na trasie Paryż-Istambuł, która kosztuje około 10 tysięcy dolarów, czy też pięciodniową wycieczkę na linii Wenecja-Praga-Londyn za 4 tysiące dolarów. Pociąg ponadto ma zaplanowaną trasę z Wenecji przez Kraków, Drezno, Paryż do Londynu i w tym wypadku musimy zapłacić 8 tysięcy dolarów. Warto również wspomnieć, że firma ta posiada także Eastern & Oriental Express, który odbywa podróż między Singapurem a Bangkokiem lub Bangkokiem a Kuala Lumpur. Jest to praktycznie bliźniaczy pociąg Venice Simplon-Orient-Express, ale z orientalnym klimatem.

Royal Scotsman

Jest to prawdziwa chluba Szkocji. W skład tego ekskluzywnego pociągu wchodzi jedynie 9 zabytkowych wagonów, w tym dwa restauracyjne oraz niezwykle ceniony wagon obserwacyjny. Każda trasa pociągu dostępna jest jedynie dla 36 gości, a każdy przedział z osobna wyposażony jest w toaletkę, szafę, indywidualnie ogrzewanie i wentylację oraz łazienkę z prysznicem. Pociąg wyrusza z Edynburga. Największym uznaniem cieszy się The Classic Journey, kiedy to w czasie 5 dni można z okien pociągu obserwować wspaniałe krajobrazy Walii, Szkocji i Anglii, a także na przystankach zwiedzać destylarnie whisky w Dundee, zamek Ballindalloch czy Park Narodowy Cairngorms. Tylko raz w roku pociąg wyrusza na Grand Tour of Great Britain, gdzie za blisko 10 tysięcy funtów można odbyć 8-dniową niezapomnianą podróż.

Viva España El Transcantábrico

Jest to najbardziej ekskluzywny pociąg kursujący w Hiszpanii. El Transcantábrico Gran Lujo oferowany jest przez linie Renfe Luxury Tourist Train. Zdaniem wielu to wręcz 5* hotel na kołach, który każdorazowo dostępny jest jedynie dla 30 osób. Goście mogą liczyć na niezwykle duże przedziały podzielone na część dzienną, sypialnię i łazienkę. W czasie 8-dniowej podróży El Transcantábrico Gran Lujo od Santiago de Compostela do San Sebastian zwiedza się najpiękniejsze miejsca północnego wybrzeża Hiszpanii. Na przystankach goście mają do dyspozycji luksusowy autokar przeznaczony do lokalnych wycieczek. Bilet na taką podróż kosztuje prawie 5 tysięcy euro.

The Maharajas’ Express

Jest to jeden z najbardziej luksusowych pociągów nie tylko w Indiach, lecz też na świecie. Pociąg wyposażony w 22 wagony posiada miejsce dla 84 pasażerów. Znajdują się tutaj między innymi dwa elegancko urządzone wagony restauracyjne, strefy wypoczynku, a nawet apartament prezydencki zajmujący cały wagon, gdzie jedna noc kosztuje 3,5 tysiąca dolarów. Kursuje on na różnych trasach, jednak najbardziej ceniona jest „Indian Splendour”, która prowadzi przez wiele rejonów Indii. Wyrusza on wtedy z Delhi, przemierza Radżasthan, Dżajpur, Udajpur i Dżodhpur, Balasinor, a trasę kończy w Bombaju. Najtańsze miejscówki w pociągu kosztują ponad 5 tysięcy dolarów.

Rovos Rail

Pociąg ten powszechnie uchodzi za najbardziej okazały na świecie. Jest to prawdziwy luksus przemierzający bezdroża Afryki. Podróżnicy cenią sobie przede wszystkim trasę Pride of Africa, gdzie w ciągu dwóch tygodni przemierza się tereny RPA, Botswany, Zimbabwe, Zambii i Tanzanii. Ponadto na trasie znajduje się kilka przystanków na terenie rezerwatów przyrody czy luksusowych hoteli. Podróż w przedziale Deluxe Suite kosztuje „jedynie” 16,5 tysiąca dolarów, a rezerwacje trzeba często robić z rocznym wyprzedzeniem. W taką podróż zabrać się jednorazowo mogą 72 osoby.

Golden Eagle Trans-Siberian Express

Golden Eagle to najbardziej luksusowy pociąg w Rosji, który przemierza słynna trasę transsyberyjską między Moskwą a Władywostokiem o długości ponad 10 tysięcy kilometrów. Podczas podróży możemy podziwiać między innymi rosyjskie stepy, jezioro Bajkał, prawdziwą Syberię. Pociąg ten regularnie kursuje od 2007 roku. Oferuje swym pasażerom przedziały złote i srebrne, a także dwa apartamenty carskie, z których każdy mierzy po 120 m². W składzie znajdują się też dwa wagony restauracyjne i jeden wypoczynkowy. Najtańszy bilet na ponad dwutygodniową podróż kosztuje około 12 tysięcy dolarów.

The Blue Train

The Blue Train to pociąg pokonujący trasę między Pretorią a Kapsztadem. Od 1923 roku pokonuje on blisko 1600 km w czasie 27 godzin. Ponadto po drodze pociąg ten zatrzymuje się w kopalni diamentów w Kimberley oraz w Matjiesfontein. Znajduje się tutaj niezwykły wagon obserwacyjny, wagon restauracyjny, w którym to obowiązuje stosowny dress code, czy też wagon konferencyjny. Dyrektorzy tej linii szczycą się faktem, że na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat z ich pociągu korzystały znane osobistości, takie jak Nelson Mandela czy Margaret Thatcher. Za najtańszy bilet trzeba zapłacić około tysiąca euro. Wyższa klasa to dwukrotnie większa kwota.

The Ghan

Jest to najbardziej ekskluzywny pociąg na terenie Australii. Jego trasa liczy niespełna 3000 kilometrów i wiedzie z Adelajdy przez Alice Springs do Darwin. Jest to prawdopodobnie najdłużej budowana linia kolejowa w historii, albowiem prace nad nią rozpoczęto w 1878 roku, a zakończyły się dopiero w październiku 2003 roku. Dwudniowa podróż odbywa się przez większość czasu przez najbardziej suche i bezludne terytorium świata, a koszt to 2,9 tysiąca euro za osobę. Sezonowo pociąg ten kursuje dwukrotnie w tygodniu w każdą stronę, a normalnie zaledwie raz w tym czasie. The Ghan składa się z 40 wagonów o dwóch standardach obsługi: Gold Service i Platinum Service.

Warto jeszcze wymienić takie linie i trasy, jak choćby The Canadian, który łączy ze sobą na trasie blisko 4,5 tysiąca kilometrów Toronto i Vancouver, The Rocky Mountaineer kursujący w rejonie Górach Skalistych czy też japoński Seven Stars kursujący po wyspie Kiusiu z dwudniową i czterodniową trasą.