Dior to obecnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku. Ten dom mody od lat 40. XX wieku jest jednym z kreatorów gustów i inspiracji na bieżący sezon. Wiele kobiet marzy o torebce lub perfumach tej marki. Warto jednak przyjrzeć się temu, jak powstało tak wielkie imperium.

Początki

Christian Dior urodził się w Granville, przez większość swego życia jednak związany był z Paryżem. W przeciwieństwie choćby do Versacego, który od najmłodszych lat przejawiał zainteresowanie modą, nic nie wskazywało na to, że Christian stanie się kiedyś niezwykle sławnym projektantem. Zajmował się naukami politycznymi, potem zdecydował się otworzyć galerię sztuki przy Rue de la Boetie. Prezentowane w niej były między innymi prace Salvadora Dalego, który był przyjacielem Diora. Z czasem Christian zaczął pracować jako rysownik w dziale mody gazety Figaro Ilustre.

Nadchodzi marka Dior

W 1947 roku w niewielkim domu przy 30 Avenue Montaigne w Paryżu Christian Dior zdecydował się otworzyć własny dom mody. W jego założeniu miał on z jednej strony kojarzyć się z luksusem, a z drugiej zaś strony z coraz bardziej powszechną ekstrawagancją. Jego ogromny sukces nie miałby miejsca, gdyby nie bogaty biznesmen Marcel Boussac, który zauważył w debiutującym projektancie niezwykły talent, a także szansę po prostu na dobry zarobek dla siebie. Nagle mało komu znana postać w świecie mody otrzymała do wykorzystania aż 6 milionów franków oraz ponad 80 pracowników do pomocy. Dzięki temu narodziła się pierwsza kolekcja. Została ona zaprezentowana w siedzibie firmy, a dwie linie „Eight” i „Corrola” okazały się sporym szokiem w świecie mody. Już wtedy Dior wolał zaryzykować i eksperymentować ze współczesną modą, co zaowocowało pojawieniem się między innymi pełnej spódnicy z dekoltem oraz jej krótszą wersją z podkreśloną talią. Za sprawą Diora tego typu kobieca sylwetka i styl stały się dominujące w końcówce lat 40. Redaktor naczelna prestiżowego magazynu Harper’s Bazaar, Carmel Snow, nazwała nową kolekcję „nowym spojrzeniem” w modzie.

Rozwój marki

Christian nie chciał jednak pozostać jedynie w sferze odzieży. Marzyła mu się także specjalna kolekcja perfum. W krótkim czasie na rynku pojawiła się kompozycja zapachowa Miss Dior, a tuż po niej Diorama. Do dziś są to niezwykle cenione i pożądane perfumy przez kobiety na całym świecie. Z początkiem lat 50. firma ta zaczęła tworzyć także różnego typu dodatki, jak torebki, biżuterię, szaliki, kapelusze, a także linie obuwnicze. W kreacjach od Diora pokazywało się wiele gwiazd filmowych, co jeszcze bardziej wzmocniło status firmy na rynku. Niestety 4 marca 1957 roku Christian Dior zmarł. Na całe szczęście jego firma pozostała w dobrych rękach, albowiem dyrektorem artystycznym Diora został asystent mistrza, czyli 21-letni Yves Saint Laurent. Nikomu chyba nie trzeba przypominać, kim dla świata mody jest ta postać. W firmie wprowadził on jeszcze bardziej śmiałe i nowatorskie koncepcje. W 1960 roku miejsce Laurenta zajął Marc Bohan. W ciągu roku stworzył kolekcję „Slim Look”, która okazała się niezwykle popularna wśród gwiazd filmowych. Dzięki temu marka nawet nie musiała dbać o reklamę!

Dalsze losy

W latach 60. i 70. firma przeżywała różne losy. Z jednej strony pojawiła się na rynku kolekcja pret-a-porter, linia Baby Dior, a z drugiej – w 1978 roku Boussac Group, do której należał Dior, ogłosiło upadłość. Firma została jednak przejęta przez Bernarda Arnaulta. Przez lata zmieniały się osoby na stanowisku głównego kreatora: Gianfranco Ferre, John Galliano, Hedi Slimane. Dziś marka wiele czerpie z oryginalnej spuścizny Christiana Diora, a także stawia na nowatorskie pomysły, które w większości okazują się sukcesem. Obecnie firma posiada ponad 160 butików na całym świecie! Specjalizuje się nie tylko w tworzeniu nowych kolekcji odzieży, lecz także i biżuterii, wszelkich dodatków, perfum, a nawet kosmetyków. Jej pokazy to prawdziwe widowiska, które przykuwają uwagę wielu gwiazd i ekspertów w świecie mody.